Jdi na obsah Jdi na menu
 


čeští europoslanci v parlamentní rozpravě

4. 7. 2011

 

Miloslav Ransdorf (KSČM) k prohlášení Evropské komise - »Zátěžové testy jaderných elektráren v EU a jaderná bezpečnost v zemích sousedících s EU«.

»Paní předsedající, jenom tři krátké poznámky k vystoupení pana komisaře. Za prvé se přikláním k metodice zátěžových testů, které předložila Asociace západoevropských národních regulátorů. Ty předpokládají pravděpodobnostní přístup, od kterého se pan komisař odklání spíše k přístupu absolutistickému.

Za druhé bych chtěl říci, že aby celý tento přístup k bezpečnosti občanů byl věrohodný, měly by zátěžové testy být nastoleny ve všech oblastech, kde se produkuje energie. Nejvíce lidí zahynulo při výrobě energie tam, kde se rozlomily hráze. V roce 1976 např. zemřelo 26 000 lidí, když se rozlomila přehradní nádrž v Číně.

A třetí poznámka. Pan komisař, jak se zdá, se účastní zelené poutě svaté, ale polský satirik Jerzy Lec říká, že ani účast na pouti svaté vás nezbaví pocení nohou a zápachu.«

M. Ransdorf k otázce k ústnímu zodpovězení - »Uplatňování směrnice o posuzování vlivu na životní prostředí v Rakousku«.

»Paní předsedající, Rakousko kdysi, aby se zbavilo krajského kancléře, hlasovalo proti nukleární elektrárně v Zwentendorfu. Vytvořilo si tak evropský unikát, model atomové elektrárny v poměru 1:1. Myslím si, že je to drahý experiment a že Rakušané nemohou nutit nikoho v Evropě, aby touto cestou šel.«

Jiří Maštálka (KSČM) v rozpravě ke zprávě poslance Richarda Falbra o vnějším rozměru sociální politiky, podporování pracovních a sociálních standardů

»Záměr a velká část obsahu zprávy kolegy Falbra jsou z mého pohledu velmi pozitivní. Zaměření na zaměstnanost a důstojné pracovní podmínky považuji také za klíčový prvek udržitelného rozvoje nejen v zemích EU. Stejně jako zpravodaj lituji, že není jednotná definice »sociální klauzule«, která by byla použitelná nikoli v dvoustranných obchodních dohodách, ale při vytváření důstojných pracovních podmínek zaměstnanců. Sociální modely některých evropských zemí mohou sloužit jako dobrý příklad i v rozvojových zemích. Sdílím také názor na společný boj za odstranění práce dětí.

Přes výše zmíněné jsem se při hlasování zdržel, neboť nelze implementovat sociální požadavky do dvoustranných obchodních dohod při absenci jasného vymezení pro dodržování lidských práv. Toto kritérium nemůže být použito jako argument proti uzavření dohod.«

J. Maštálka k návrhu usnesení Evropského parlamentu o klamavých katalozích firem.

»Návrh usnesení předložený na základě otázky k ústnímu zodpovězení B7-0315/2011 o klamavých katalogových firmách je stručný, týká se však hned dvou oblastí, které vyžadují trvalou pozornost. Oblastí první je podpora malých a středních podniků ze strany orgánů a institucí EU, zde v kontextu jejich ochrany před klamavými obchodními praktikami, druhou oblastí je ochrana hospodářské soutěže zamezováním tolik rozšířené nekalé soutěže, do níž patří právě klamavá a srovnávací reklama. Lze uvítat předpokládané úsilí Komise, jež je tímto usnesením vyzývána nejen k revizi a zdokonalení směrnice 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě, ale i k provedení nápravných opatření zaměřených proti nedůslednému prosazování této směrnice členskými státy EU.«

21. 6. 2011