Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ženy s dětmi chtějí flexi úvazky, žádné však nejsou

14. 10. 2014

ILUSTRAČNÍ FOTO - toryreformgroup.tumblr.com
 

Více než 59 % žen má zájem o flexibilní formu zaměstnání, tedy zkrácené úvazky, práci z domova či sdílenou práci. Mají zájem zejména o pozice v administrativě, ve státním sektoru, obchodu, marketingu a personalistice a jsou ochotny za prací dojíždět. Nejčastěji hledají práci středoškolačky ve věku 30 až 45 let.

Vyplývá to z průzkumu, který letos v průběhu června až srpna realizoval expertní pracovní portál pracezeny.cz mezi téměř deseti tisíci uchazečkami o práci.

»Demografická data žen hledajících práci na českém pracovním trhu existují. Přesto se neutěšená situace žen na trhu práce stále neřeší dost intenzivně,« uvádí Petra Janíčková, zakladatelka portálu pracezeny.cz a prezidentka Business Leaders Fora. »Oslovili jsme téměř deset tisíc žen hledajících práci na portálu pracezeny.cz a překvapeni jsme nebyli. Téměř 69 % respondentek potřebuje flexibilní úvazek, který by jim umožnil sladit práci a rodinu. Největší bariérou návratu do práce je nedostatečná podpora rodiny a zaměstnavatele,« dodala.

Ve srovnání s Rakouskem ČR zaostává

Expertní tým portálu pracezeny.cz srovnal získané údaje s rakouským pracovním trhem, kde počet flexibilních úvazků v posledních deset letech trvale roste. Počet otců na rodičovské dovolené v Rakousku se během poslední dekády zečtyřnásobil a představuje osm procent, zatímco v České republice se stále počet otců na rodičovské dovolené pohybuje kolem jednoho procenta.

Rozdíl mezi trhy také spočívá v nárůstu platu, který po návratu z rodičovské dovolené zaznamenali otcové v Rakousku. »Achillova pata českého pracovního trhu je právě v nedostatečném počtu flexibilních pracovních míst a v nedostatečném právním a daňovém systému, který by napomáhal vyšší zaměstnanosti znevýhodněných skupin na pracovním trhu, tedy žen s dětmi do šesti let a starším lidem nad 50 let,« shrnula Janíčková.

Ochota dojíždět za prací

Z průzkumu dále vyplynulo, že celkem 63 % žen je ochotných za prací dojíždět do vzdálenosti dvaceti kilometrů, vzdálenost 50 kilometrů není překážkou pro 20 % žen. Celkem 53 % respondentek je sice zaměstnaných, ale chtějí buď změnit zaměstnavatele, nebo si zajistit vyšší příjem. Ochotu pracovat vyjádřilo také 40 % žen s malými dětmi na tříleté rodičovské dovolené, potýkají se však s neexistencí flexi úvazků a nezájmem zaměstnavatele vzít je zpět do práce. Stejné překážky řeší rovněž 25 % žen s dětmi do šesti let, které navíc trápí nedostatek státních předškolních zařízení a nízká podpora rodiny při návratu do zaměstnání.

Dotazníkové šetření probíhalo na portále www.pracezeny.cz v rozmezí června až srpna 2014. Celkem bylo osloveno 9865 žadatelek o práci, z nichž se 2789 (28 %) průzkumu zúčastnilo. Dotazník připomínkovaly společnost pro zdravé rodičovství Aperio, akademická instituce CERGE-EI, Ministerstvo práce a sociálních věcí a oddělení Gender & sociologie Sociologického ústavu AV ČR.

Unikátní pracovní portál pracezeny.cz podporují moderní společnosti, které pomáhají rodinám sladit soukromý a pracovní život. Generálními partnery a partnery portálu jsou Bernard, Česká spořitelna, Česká pošta, ČSOB, Donath Business & Media, dm drogerie, Nadace ČEZ, GE Money Bank, GSK, HR Bright, ING pojišťovna, Kaufland, KB, Leaseplan, Linet, Marks and Spencer,  Student Agency, T-Mobile, Vodafone a další.